Using Google Analytics to measure your app/website | Codemedialab.com
589
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-589,page-child,parent-pageid-605,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_right,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Google Analytics Integratie

De beste manier voor het maken van verbeteringen zijn goede metingen. Google Analytics verschaft deze metingen.

Het hebben van een website en/of een app is vaak slechts de helft van het werk: you will daarna namelijk ook alles kunnen meten wat er op de website en in de app gebeurt en veranderingen kunnen maken op basis van de informatie die je ontvangt.

 

Dit is waarom Google zijn Google Analytics programma heeft ontworpen. Dit programma stelt je in staat allerlei gegevens omtrent het gebruik van je website en je app bij te houden. Het kan ook de gegevens van je website en je app in een account meten: bijvoorbeeld wanneer je een ecommerce website en een bijbehorende app hebt die precies dezelfde producten verkopen.

 

In de basis is Google Analytics vrij eenvoudig om te installeren en in te stellen. Je ontvangt dan de gegevens omtrent paginaweergaven, gemiddelde sessieduur, bouncerates (hoe veel mensen jouw website verlaten nadat ze slechts één pagina hebben bekeken), realtime gebruik van jouw website en nog meer. Je kunt dit zien als totalen voor jouw gehele website, maar ook per individuele pagina.

 

Google Analytics biedt echter nog wel meer, en dit is waar configuratie nodig is. Configuratie dient dan op twee manieren uitgevoerd te worden:

 

  1. Om meer informatie te vergaren, dien je dan meer codes op jouw website of in jouw app te plaatsen. Dit zorgt er dan voor dan zeer specifieke data ook vastgelegd kan worden, zoals bijvoorbeeld voor remarketing, belangrijke informatie voor ecommerce en interactie met specifieke onderdelen van jouw website.
  2. Configuratie in jouw Google Anayltics account zelf is noodzakelijk. Dit is waar je custom dashboards kunt aanmaken. In het beheerderspaneel van jouw account zijn er enkele instellingen die gewijzigd dienen te worden om ervoor te zorgen dat enkele wijzigingen ook van kracht worden.

 

Om jouw Google Analytics integratie perfect te maken, kunnen wij de volgende diensten voor jou uitvoeren:

 

  • Installatie van de basis tracking code van Google Analytics en een bijbehorend account aanmaken;
  • Het aanmaken van custom dashboards, bijvoorbeeld indien je allerlei soorten specifieke informatie in één handig overzicht wilt hebben (bijvoorbeeld alle gegevens betreffende Facebook advertenties of nieuwsbrieven);
  • Event tracking: dit wordt handig indien je specifieke gegevens wilt zien betreffende bepalde elementen op jouw website/ in jouw app, zoals het aantal zoekopdrachten, maar ook waar mensen naar zoeken, het aantal klikken op  een bepaalde knop, het aantal keer dat een video wordt afgespeeld en meer van zulke interacties;
  • Enhanced ecommere tracking: dit geeft jou een geweldige dataset voor alles dat met ecommerce te maken heeft. Hier kun je beginnen met het pad dat mensen volgen om voor de beginpagina naar de ‘bedanktpagina’ te gaan. Gaan mensen veel over de website heen, navigeren ze liever via het hoofdmenu of via andere onderdelen van de website, op welke banners klikken mensen, waar in het proces haken ze af en meer van dit soort vragen kunnen op deze manier beantwoord worden.

 

Dus indien je hulp nodig hebt bij het opzetten of gebruiken van een Google Analytics account voor jouw onderneming, neem dan nu contact met ons op!